‘Dood van een handelsreiziger’

Mijn tweelingbroer Filip is al van tijdens onze schooljaren actief in het toneelgezelschap Epidauros. Ik heb me nooit echt in toneelspelen verdiept, maar heb wel één keer meegedaan. Daarna heb ik nog één keer een rolletje gespeeld voor het gezelschap Groep-T-ater, dat – no big surprise here – verbonden was met Groep-T, de hogeschool in Leuven waar mijn goede vriend en kotgenoot Sven De Vos school liep.

Nadat we het Sint-Michielscollege te Brasschaat, waar het gezelschap nauw mee verbonden is, al lang ontvlogen waren, zijn er herhaaldelijk stille en minder stille dromen geweest om nog eens samen, mijn broer en ik, op het podium te staan.

Vooral ook Luc Pay, onze leraar Nederlands van ‘toendertijd’, speelde al langer met de idee om Dood van een handelsreiziger te spelen, met Filip en mezelf als zijn zonen, en hijzelf als het hoofdpersonage, de tragische figuur van Willy Loman …

Luc Pay kan – zoals we in Antwerpen zeggen – ‘een pakske acteren’ (lees: goed acteren), en dus konden we er echt naar beginnen uitkijken toen de plannen begin 2012 plots veel concreter werden.

Voor het grootste deel van 2012, en de eerste drie maanden van 2013 hebben we ons dus volledig overgeleverd aan strakke repetitieschema’s, intense lectuur, doorgedreven voorbereidingen … allemaal om in maart 2013 het stuk 5-maal op te voeren. En zo geschiedde.

Hoe geweldig heel deze ervaring wel was, ga ik hier niet beschrijven … Punt is dat ik doorheen het project ook de kans heb gekregen om de affiche te ontwerpen, de toegangskaartjes en na verloop van tijd ook het hele programmaboekje te maken. Ik wil de staf van Epidauros bedanken voor deze kans, en natuurlijk iedereen die van de Salesman een geslaagde theatervoorstelling heeft gemaakt.

I love you all dearly.

Links:

Geef een reactie

