gezelschapsspel ‘Ready Set Go!’

go.bord.11Voor de mini-onderneming Go! van enkele leerlingen 6 economie-moderne talen in het Sint-Theresiacollege te Kapelle-op-den-Bos maakte ik een volledig spelbord. Het was een hele uitdaging, omdat ik vertrok van algemene richtlijnen en wensen van de leerlingen, maar in de loop van het project kwam ik te weten dat er eigenlijk heel veel bij komt kijken om zo’n bord te maken.

Ik ben begonnen met de aparte tekeningen te maken op papier. Ze zijn vervolgens met de computer geretoucheerd en ingekleurd. Wat de vorm van het ganzenbord zelf betreft, heb ik voor de eerste keer uitgebreid gebruik gemaakt van vectoriële functies in GIMP. Ook het logo is als een vectorafbeelding gemaakt, eveneens in GIMP. Vervolgens heb ik de overige elementen getekend (bv. de medailles die verspreid over het ganzenbord liggen), heb ik het Go!-logo gepimpt (de oorspronkelijke versie die ik van de leerlingen had gekregen was van heel lage kwaliteit en kreeg ik toe als een Word-document).

Tot slot heb ik alle elementen bijeengebracht op een canvas van A3-formaat. Door met verschillende lagen te werken, met vectoren, en dan nog eens op zo’n groot formaat, dat goed moet zijn voor druk (en dus: minstens 300 ppi), had ik al snel een gigantisch bestand. De png die nu online staat is 10 Mb, en maar een fractie van de eigenlijke grootte.

Referenties en links:

 

Geef een reactie

